Конкуренція на товарних ринках і ринках послуг змушує йти на більш гнучкі взаємовідносини між постачальником і покупцем. Зниження цін, поліпшення якості товарів і послуг, розширення товарної номенклатури, організація безкоштовної доставки, бонуси і т.д. – лише деякі із заходів, до яких змушений вдаватися постачальник в сучасних умовах в прагненні знайти і утримати покупця. До перерахованого ряду також можна віднести надання постачальником відстрочок платежу за товар і надані послуги.
Товарний кредит вигідний усім учасникам ринку: і виробникові, і дистриб’ютору, і роздрібному продавцю. Інвестуючи кошти у побудову каналів збуту, більшість торгових компаній сьогодні здатні збільшити в рази обсяги продажів при відповідному товарному наповненні, таким чином, товарний кредит сьогодні стає основним інструментом розвитку компаній.
Однак стримуючим фактором розвитку товарного кредиту є необхідність інвестування постачальником значних грошових коштів в дебіторську заборгованість, а також організаційні питання побудови продажу в кредит, починаючи з того, кому продавати, як відстежувати прихід платежів, що робити, якщо покупець не платить і т.д. Тому, побудова продажів у кредит вимагає не тільки інвестицій в оборотний капітал, але й також значний обсяг ресурсів витрачається на побудову технології. Альтернативою самостійному розвитку товарного кредиту є факторинг.
Факторинг – це комплекс фінансових послуг, що надаються компаніям – оптовим постачальникам товарів і послуг, що має безстроковий характер і стратегічний інтерес, як для останніх, так і для сторони, що фінансує. Мета факторингу – стимулювання зростання обсягу продажів.
Суть факторингу полягає в наданні трьох видів сервісу торговим, виробничим і сервісним компаніям: фінансування оборотних коштів, покриття ряду ризиків, що мають місце в торгових операціях компаній і адміністративне управління дебіторською заборгованістю.
Кожна компанія прагне до розвитку, до зростання своїх продажів. Проте обмежені фінансові та організаційні можливості більшості постачальників стримують їх у здійсненні поставлених цілей. Факторинг покликаний вирішувати для компаній, що реалізують свою продукцію з відстрочкою платежу, ряд наступних завдань:
- розширити частку компанії-постачальника на ринку;
- підвищити ліквідність дебіторської заборгованості;
- ліквідувати касові розриви;
- своєчасно оплачувати контракти та сплачувати податки;
- організувати продажу в кредит;
- розвинути відносини з існуючими покупцями;
- залучити нових покупців;
- застрахувати ризики, пов’язані з наданням відстрочки платежу покупцям та ін.